Trash Dove: Ini Asal Usul Burung Ungu Hentak Kepala Yang Sedang Membanjiri Facebook Ketika Ini


Pernah ternampak burung berwarna ungu yang menghentak kepalanya di lantai ketika melayari laman Facebook sejak akhir-akhir ini?

Burung itu sebenarnya adalah set stiker yang bernama Dove (burung yang hentak kepala dinamakan Trash Dove) dan ia dicipta oleh pelukis dari Florida, Syd Weiler pada September dan dijadikan set stiker kepada iPhone pada Januari.

Keratan dari video Syd Weiler berterima kasih kepada rakyat Thailand kerana memviralkan ikonnya.


Set stiker Dove


Namun Trash Dove hanya mulai viral apabila ia dipopularkan oleh satu video di Thailand baru-baru ini. Bagaimanapun, video kartun burung ungu dan seekor kucing itu boleh menyebabkan sesetengah pihak tidak selesa kerana boleh dikategorikan untuk orang dewasa.

Video yang viral.


Pencipta set stiker itu mengakui terkejut dengan fenomena yang tercetus dari stikernya.

"Ianya bermula di Thailand, sebenarnya - mereka mempunyai satu lawak mengenai burung di sana, dan ia mempunyai kaitan (dengan Trash Dove)" kata Weiler.

Kenapa burung itu menjadi viral di Thailand? Menurut portal Thailand, Khao Sod, satu teori adalah perkataan burung (nok dalam Thailand), juga merupakan perkataan untuk menceritakan seseorang yang bujang tanpa harapan atau menderita kerana cinta tak berbalas.

Namun, ada juga berpendapat burung itu hanya sekadar sedang melayan lagu 'Trash Metal'.

Trash Dove kini bukan sahaja menjadi stiker, malah turut menjadi meme serta ikon internet.



Author:

Facebook Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...